Stageway

Bernhoft

  • Management Arne Svare / Gyro Leira (e-post)
  • Booking (Norden) TimeOut Agency / Thomas Olavsen (e-post)
  • Booking agent (excl Norden & USA) ITB / Phyllis Belezos (e-post)
  • Booking agent US Paradigm Talent Agency / Steve Ferguson (e-post)
  • 15 Jul Bernhoft @ Café Generalen in Kristiansand, Norway (billetter)
  • 06 Aug Bernhoft @ Nordland Musikkfestuke in Bodø, Norway (billetter)
  • 18 Aug Bernhoft @ Bakgården in Harstad, Norway (billetter)

To år etter det Grammy-nominerte albumet «Islander», utgir Jarle Bernhoft EP-en «Stop/Shutup/Shout it out» (utgivelse 6. Mai 2016). «Jeg hadde lyst til å utforske mulighetene som ligger i et kortere format», sier vokalfenomenet og multiinstrumentalisten. «Stop/Shutup/Shout it out» er produsert av Eivind Helgerød og Nicolay Tangen Svennæs, som også bidrar med henholdsvis trommer og tangenter/bass. «Noen ganger har de gått inn i sangene og tatt dem et helt annet sted enn jeg opprinnelig hadde tenkt, og vi har inspirert hverandre gjensidig», sier Bernhoft om den kreative prosessen de tre har gått gjennom. Resultatet har blitt en plate som besitter mye av den rå, umiddelbare energien Bernhoft er kjent for live. 
 Bernhofts tidligere utgivelser har ofte hatt en gjennomgående tematikk. Det var det egentlig ikke meningen at denne skulle ha, men flere av tekstene på den nye plata avslører en samfunnsengasjert artist og låtskriver. «En musikerkollega som hørte de nye låtene, sa at jeg hadde laget en politisk plate», sier Bernhoft med et skjevt smil. I svart amerikansk musikktradisjon er det ikke noen motsetning mellom dansbarhet og sosial bevissthet. På flere av låtene, ikke minst på åpnings- og tittelsporet, fungerer Bernhoft nesten som sitt eget private vokalensemble. «Jeg elsker å legge koringer, jeg spiller ut de forskjellige personlighetene i et sangkor, hver med sine helt spesielle karakterer», forklarer sangeren, som også spiller alle gitarene på skiva. «Begge foreldrene mine hadde korsang som jobb, og takket være dem har jeg et rikt og eksentrisk persongalleri å ta av.» You think it’s alright/To push your goons ahead of you while you pick the fight, synger Bernhoft på låta «Writing on the Wall», og det er ikke opplagt om han henvender seg til en venn eller til en toppolitiker. 
 «Falter» har en nydelig soul-inspirert melodi og en tekst som bukter seg mellom den oppløftende tematikken fra «Islander» (Never be duped by the voices in your head that say you can’t), og noe langt mørkere (What a man could achieve in the safety of fences everywhere he looked to). Den såre fall-out-sangen «Patience Revisited» blir drevet fram av et stødig, men samtidig snublete vindskjevt trommebeat. «Det er enklere for meg å si hvilken musikk jeg ikke er påvirket av», sier Bernhoft når han blir spurt om sine musikalske røtter, og det sprudlende avslutningssporet «H/M/S» gir assosiasjoner i mange retninger, inkludert den musikalske eklektikeren og samfunnssatirikeren Frank Zappa. Hedonisme og humor i skjønn forening, og det svinger som et uvær! Siden det definitive gjennombruddet med «Solidarity Breaks» i 2011, har Bernhoft opptrådt på bl.a. Nobelpriskonserten og Ellen DeGeneres Show, gjort flere utsolgte turneer, og høstet strålende konsertkritikker i Norge og utlandet. Med EP-en «Stop/Shutup/Shout it out» tar han med seg de mange influensene han har sugd til seg fra populærmusikken, og forener dem med både større lekenhet og større alvor enn tidligere. Det er helt på sin plass at plata avrundes med en kollasj av barnestemmer og lekeinstrumenter. Dette er en utgivelse med lave skuldrer, men med høyt ambisjonsnivå. April 2016 www.bernhoft.org